Administracja. To jedno słowo potrafi, nie jednego inżyniera budownictwa, przyprawić o grymas goryczy na twarzy. Przyznam, że jest to część pracy, która jest mało kojarzona z inżynierskim podejściem. Dlatego też, tym artykułem chciałbym zacząć serię tłumaczącą procesy administracyjne na język inżyniera.
Diagram postępowań administracyjnych dla terenów zamkniętych
Zacznę od przedstawienia procesów związanych z terenami zamkniętymi TK (teren kolejowy). Jest to jeden z mniej skomplikowanych procesów, jednak ma swoje ukryte reguły, dzięki którym można go skrócić. Proces przedstawię w nomenklaturze BPMN (Business Process Modeling Notation).
Jak czytać diagram?
- Od lewej do prawej, od góry do dołu zgodnie z kierunkiem wskazywanym przez strzałki.
- Okręgami oznaczone są punkty początkowe, pośrednie i końcowe.
- Kartki oznaczają dokumenty.
- Zaokrąglone prostokąty to procesy i czynności.
- Rąby to bramki węzłowe decyzyjne i zwykłe, w których proces się rozdziela.
- Strzałki ciągłe to obieg procesu a przerywane to obieg informacji/dokumentów.
- Punktem centralnym diagramu (tabela) są 2 procesy administracyjne związane z przejściem i zbliżeniem do TK.
To co znajduje się poza tabelą, to aspekty wspólne dla innych procesów administracyjnych. W przyszłości będą one częścią większego diagramu związanego z wszystkimi procesami administracyjnymi.
Zbliżenie do TK
Zgodnie z zasadami Dz.U. 2003 nr 86 poz. 789 w przypadku nienormatywnych zbliżeń do toru lub granicy działki TK jesteśmy zobowiązani do uzyskania odstępstwa. Aby proces przebiegał sprawnie wraz z wnioskiem o odstępstwo powinniśmy złożyć zdobytą wcześniej opinię organu zarządzającego TK lub torem.
Przejście przez TK
Dz.U. 1989 nr 30 poz. 163 zobowiązuje nas każdorazowo do opiniowania przez KZUDP projektu w przypadku przejść przez TK. Ważnym usprawnieniem, w tym procesie, jest wystąpienie do 5 spółek kolejowych o opiniowanie przebiegu projektowanego uzbrojenia przez wystąpieniem o opiniowanie KZUDP.
Większość przekroczeń terenu PKP będzie wykonywane przeciskiem lub przewiertem dlatego też na arkuszu z zagospodarowaniem terenu warto załączyć przekrój poprzeczny przejścia z oznaczeniem odległości od główki toru i obcych sieci uzbrojenia. Umieszczenie wszystkiego na 1 arkuszu zmniejszy ilość naliczanych opłat.
Nawet w tak prostych procesach, mogą być czynności, które przyspieszą ich bieg i ułatwią nam pracę. W przyszłości przedstawię ścieżki administracyjne min. związane z drogami publicznymi czy ciekami. Serdecznie zapraszam do śledzenia aktualności na naszej stronie.
Zdjęcie: link.